Finanskrisen

Jag har läst flera artiklar om finanskrisen, och bestämde mig tillslut för att skriva om en som heter "Finanskrisen en del i den ekonomiska cykeln".  Länk: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4277258

Finanskriser har alltså inträffat fler än en gång. Den som är idag är mest lik en som inträffade på 30-talet, då det drabbade många länder runt om i världen, vilket det gör idag också. Det har också funnits tre stycken kriser som drabbade Sverige, Danmark och Nogre under 1990-talet. Så detta är alltså inget nytt. En man vid namn Hans Sjögren menar att de finanskriser som har varit förr, är väldigt lika den som är idag.

Den här artikeln som jag läste handlade väldigt mycket om hur finanskrisen startade, och det tyckte jag var mycket passande, eftersom jag inte är så insatt i det. Det hela började alltså med att banker börjar låna ut pengar gratis, och hushåll och företag tar på sig mer skulder. Sen kommer man på att detta inte är bra, så det faller snabbt igen. Bankerna slutar låna ut pengar, eller gör det väldigt dyrt, så folk inte har råd att betala tillbaka. Priserna stiger också otroligt mycket. Eftersom bankerna inte får tillbaka sina pengar, finns det de banker som tillochmed har lurat andra banker att köpa deras "ägodelar" (företag osv, som ska betala tillbaka), och för då över sina problem till en annan bank, och banken som sålde har nu fått tillbaka sina pengar på ett annat sätt. Detta funkar såklart inte i längden, utan banker som går med på att köpa, faller och går i konkurs. Detta drabbar också människorna som hade sina pengar där såklart. Deras pengar försvinner, och då finns det absolut ingen chans att de kan betala tillbaka  till banken. Det är som en ond cirkel.

Men det finns många som har lärt sig av de förra kriserna, de är mycket mer försiktiga med sina pengar och kanske verkligen sätter sig in i börsen och ekonomi nyheterna, och dessa människor undviker då att bli så jättedrabbade. Men det finns egentligen inget sätt att undvika det, det drabbar tillochmed mig. Om jag vill köpa ett tuggummi paket som förr har kostat 7 kr, kostar det idag kanske 11-12 kr, nästan dubbelt så mycket. Blir det såhär med allt man köper, kommer folk bli mycket snålare med allting, då tjänar inte affärerna lika mycket längre. Även här blir det som en ond cirkel.

Jag tyckte denna artikeln var bra skriven. Den lärde mig betydligt mer än vad jag visste innan, till exempel att det har varit fler stora kriser innan, och jag blev även mer lärd om hela situationen.


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Du skriver och förklarar bra i en personlg ton.

2008-11-05 @ 16:25:26
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0